Wat is er te doen in Matsumoto? Een reisprogramma

Hoewel het niet helemaal deel uitmaakt van de ‘Golden Route’, is Matsumoto zeer de moeite waard om te overnachten als je in de regio reist. Veel reizigers maken een tussenstop in Matsumoto als ze reizen tussen Tokio en wandelparadijs Kamikochi, op weg zijn naar Takayama, of gaan skiën in het bergachtige Nagano. Wat is er te doen in Matsumoto? Lees hier het reisprogramma van onze weekend trip naar Matsumoto!

Reizen naar Matsumoto

Matsumoto ligt in het midden van Japan’s belangrijkste eiland Honshu, verscholen in een vallei tussen de bergen van Yamanashi en Nagano. Matsumoto is gemakkelijk te bereiken vanaf Shinjuku Station in Tokio. De beste manier om er te komen is met de JR Chuo Limited Express trein (ongeveer 6620 yen enkele reis), waar je voor moet reserveren. Hij vertrekt ongeveer elk uur en brengt je in 2,5 uur rechtstreeks naar Matsumoto. Reserveringen kunnen worden gemaakt op JR East stations bij de kaartjesautomaat of aan het loket.

Matsumoto is ook gemakkelijk te bereiken vanuit westelijke richting. Als je vanaf Nagoya Station komt, kan je gewoon de JR Shinano lijn nemen (ongeveer 5940 yen enkele reis) die je in iets meer dan 2 uur rechtstreeks naar Matsumoto brengt.

Dag 1: Fietsen naar een Wasabi farm

We namen de trein van 10 uur uit Shinjuku en kwamen rond 12.30 uur in Matsumoto aan. We aten een snelle soba noodle lunch in het populaire Kurekino Soba restaurant direct onder het station, en namen de 12.20 uur Oito Line van Matsumoto Station naar Hotaka Station. Hotaka Station is een piepklein stationnetje in een klein dorpje met een prachtige bergachtergrond.

We hadden geluk dat het mooi weer was, dus besloten we om elektrische fietsen te huren bij Hitsujiya vlak naast het station. De huur kost 1200 yen voor een halve dag, en dat is genoeg om het stadje te verkennen en naar onze belangrijkste bezienswaardigheid van vandaag te gaan, een wasabi boerderij. We fietsten naar het oosten via het rustige pad langs de kleine rivier, langs talloze boerderijen en rustige buurten. In het voorjaar zijn er veel bloeiende kersenbloesems langs de oever van de rivier.

De Daio Wasabi Farm is de grootste wasabi producent in Japan en is hier al sinds 1915 gevestigd vanwege het befaamde schone bronwater dat nodig is voor de teelt van smakelijke wasabi. Er is geen toegangsprijs, en je kunt vrij rondlopen op de pittoreske landbouwgronden, meer te weten komen over de teelt van wasabi in het kleine museum ter plaatse, en natuurlijk snacks met wasabi-smaak proberen, zoals ijs en kroketten. Er is ook een leuke souvenirwinkel met allerlei etenswaren en drankjes op basis van wasabi en andere lokale producten.

Op de terugweg naar Hotaka Station, kwamen we langs de grote Hotaka Shrine, waar de lokale bevolking heen gaat om hun voertuigen te laten zegenen voor een veilige reis. Daarna stapten we op de trein terug naar Matsumoto, waar we dineerden en rondliepen in het verlichte Nawate Dori gebied, met veel kleine lokale restaurants in de achterafstraatjes. We namen ook een voorproefje van het kasteel van Matsumoto, dat ‘s avonds tijdens de wintermaanden verlicht wordt door projectie en visuele effecten.

Dag 2: Matsumoto hoogtepunten

We begonnen de dag met een bezoek aan de tentoonstelling ‘Parco de Museum‘ die daar tijdelijk was ondergebracht vanwege de tijdelijke sluiting van het Matsumoto City Museum of Art. De beroemde ‘polkadot-kunstenares’ Yayoi Kusama komt uit Matsumoto, en haar beroemdste werk, de gele pompoen met stippen, wordt hier tentoongesteld, naast andere interessante werken van moderne kunst.

En toen was het tijd om de beroemdste bestemming van Matsumoto, het kasteel van Matsumoto, in zijn volle glorie te zien. Hoewel de omliggende tuin van het kasteel 24 uur per dag open is en je het kasteel vanaf de andere kant van de vijver op elk gewenst moment kunt bekijken, moet je het kasteel zelf tijdens de openingsuren bezoeken als je ook naar binnen wilt. Na het betalen van 700 yen entreegeld betraden we het binnenterrein van het kasteel en gingen we eindelijk het houten bouwwerk binnen. Het is interessant om te zien hoe een Japans kasteel er van binnen uitziet, en van bovenaf heb je een mooi uitzicht over de omgeving. Als je, zoals wij, het kasteel in de winter bezoekt, raden wij u sterk aan om warme, dikke sokken te dragen omdat je het kasteel zonder schoenen aan betreedt en er binnen geen verwarming is.

Na het bezoek aan het kasteel namen we de tijd om rond te dwalen en te winkelen in de Nawate Dori, die ook bekend staat als de Kikkerstraat vanwege de vele kikker-gerelateerde souvenirs die je hier kunt kopen. Daarna liepen we verder door de nabijgelegen, prachtig bewaard gebleven Nakamachi Shopping Street. Deze straat is omzoomd met gerenoveerde pakhuizen in Edo-stijl, waardoor de wijk een mooie traditionele uitstraling heeft.

In de late namiddag namen we de trein van Matsumoto Station naar Chino Station, vanwaar we een shuttle bus namen naar ons hotel nabij Mt Tateshina. Dit gebied is beroemd om zijn vele ski-resorts, en in de zomer komen mensen hier om te wandelen en te mountainbiken. Vanwege de enigszins afgelegen ligging is Matsumoto vooral goed als tussenstopbestemming. Dus als je van plan bent om Matsumoto te zien, raden wij aan om ook een andere bestemming in de buurt aan je programma toe te voegen om het meeste uit de reis te halen!

Nederlandstalige tours in Japan

Als je op zoek bent naar een leuke, gezellige en ook nog eens Nederlandstalige gids voor een dag tour in Tokio, Kyoto, Osaka, Nara, Kyushu, of Hokkaido, neem dan eens een kijkje in ons tour aanbod. Al onze tours zijn prive tours en zijn dus compleet aan te passen aan jouw persoonlijke interesses. Als je vragen hebt, neem dan zeker contact met ons op via email.